Kilka godzin w Bergamo – zwiedzanie Citta Alta

Poprzedni wpis miał charakter poradnika, w którym zamieściłam kilka informacji przydatnych przed przylotem do Bergamo. Jeśli jeszcze go nie czytaliście, to nadróbcie zaległości – Poradnik 1 dzień w BergamoSkoro znacie już konkrety, pora na najprzyjemniejszą część relacji z tego miasta – spacer uliczkami Citta Alta w Bergamo. Zobaczcie, którędy poprowadziło nas miasto.

Podczas spaceru pomocna była mapa miasta, którą wzięliśmy z punktu informacji turystycznej na lotnisku. Polecam się w nią zaopatrzyć :) Ma zaznaczone główne atrakcje oraz trasy komunikacji miejskiej. Pomoże Wam też dostać się do drugiej kolejki prowadzącej na punkt widokowy.

W ręku mapa Bergamo dostępna w punkcie informacji turystycznej na lotnisku

W ręku mapa Bergamo dostępna w punkcie informacji turystycznej na lotnisku

Na zwiedzanie Bergamo mieliśmy tylko kilka godzin. Przylecieliśmy na lotnisko Bergamo Orio al Serio o 9 rano, a o 15 planowaliśmy już zmierzać w kierunku naszego głównego celu podróży, czyli Mediolanu. Nie mieliśmy jednak parcia na zwiedzenie całego Bergamo wzdłuż i wszerz – chcieliśmy poczuć klimat tego włoskiego miasteczka, pospacerować uliczkami i zahaczyć o kilka zabytków. I udało się to nam bez problemu!

Spacer po Bergamo – czas start!

Z lotniska do starego miasta dostaliśmy się autobusem miejskim – koszt 90 minutowego biletu to 2,30 euro. Upoważnia on do przejazdu w tym czasie całą komunikacją miejską – również kolejkami. Dlatego też postanowiliśmy wysiąść z autobusu na przystanku naprzeciwko stacji kolejki Funicolare Citta Alta i kolejką wjechaliśmy do starego miasta.

Tunel kolejki jadącej do Citta Alta

Przed wyjściem ze stacji w górnym mieście znajduje się mały placyk Piazza Mercato Delle Scarpe, od którego odchodzi jedna z głównych uliczek miasta Via Gombito, prowadząca do starego rynku i dalej do stacji drugiej kolejki. Jeśli od razu chcecie udać się do najważniejszych zabytków miasta, to kierujcie się właśnie Via Gombito do góry.

My jednak nie poszliśmy od razu Via Gombito. Przyciągnął nas zapach świeżych wypieków, dlatego zaraz po wyjściu ze stacji skręciliśmy w uliczkę w prawo. Okazało się, że wychodzą na nią okna piekarni i cukierni, przez które można podejrzeć pracę cukierników.

Podglądamy pracę cukierników

Dalej zatoczyliśmy koło, mijając urocze kamienice, by nieco dalej powrócić na Via Gombito.

Mostek pomiędzy kamienicami

Złote domofony i charakterystyczne skrzynki na listy - od razu wiadomo, że jest się we Włoszech!

Złote domofony i charakterystyczne skrzynki na listy – od razu wiadomo, że jest się we Włoszech!

Największy urok Bergamo - zielone górki wyłaniające się co chwilę między budynkami.

Największy urok Bergamo – zielone górki wyłaniające się co chwilę między budynkami.

Via Gombito

Wracamy na Via Gombito

Szliśmy Via Gombito w stronę rynku, zaglądając w poprzeczne uliczki, podziwiając witryny sklepowe i rozkoszując się zapachem włoskich przysmaków.

Gdy doszliśmy do rynku, czyli do Piazza Vecchia, zrobiliśmy sobie postój. Przysiedliśmy na murku, łapiąc promienie słońca i słuchając gry ulicznego grajka.

Piazza Vecchia z każdej strony otoczony jest zabytkami. Warto przysiąść na chwilę i przyjrzeć się fontannie na środku, Budynkowi Biblioteki Biblioteca Civica po jednej stronie i po drugiej Torre CivicaPalazzo della Ragione, za którym kryją się  Duomo di BergamoCappella Colleoni i Bazylika Santa Maria Maggiore.

Torre Civica - wieża miejska w Bergamo

Widok na środek placu, Fontannę i Torre Civica – wieżę miejską w Bergamo

Piazza Vecchia - widok od strony biblioteki na Palazzo della Ragione

Piazza Vecchia – widok od strony biblioteki na Palazzo della Ragione

Palazzo della Ragione

Widok od strony pałacu na Biblioteca Civica „Angelo Mai”

Cappella Colleoni

Widok spod bazyliki na Duomo di Bergamo

Widok spod katedry w stronę Piazza Vecchia

Widok spod bazyliki w stronę Piazza Vecchia

Przejście pod pałacem w stronę Piazza Vecchia

Widok na dzwonnicę bazyliki z drugiej strony

Gdy obeszliśmy plac główny i wszystkie jego zabytki, wróciliśmy na Via Gombito, by jej przedłużeniem – Via Colleoni, udać się w kierunku drugiej stacji kolejki, wjeżdżającej na szczyt San Vigilio

W drodze do Funicolare San Vigilio

W drodze do Funicolare San Vigilio

Stacja kolejki znajduje się za taką bramą

Stacja kolejki znajduje się za tym przejściem

Stacja kolejki Funicolare San Vigilio

Kolejka Funicolare San Vigilio

Kolejką wjechaliśmy na wzgórze, z którego rozciąga się widok na całe Bergamo – zarówno na dolne, jak i górne miasto. Na samym szczycie znajduje się zamek. My jednak pominęliśmy tę atrakcję i podeszliśmy jedynie pod jego mury. Trochę pochodziliśmy na górze, szukając dobrych punktów widokowych do zrobienia zdjęć i wróciliśmy kolejką do Citta Alta.

Tabliczka z mapą na wzgórzu San Vigilio

Widok ze wzgórza San Vigilio

Citta Alta

Uliczka prowadząca na zamek

Zamek San Vigilio w oddali

Po zjeździe ze wzgórza już nie kierowaliśmy się do Via Gombito, a przechodziliśmy bocznymi uliczkami. Doszliśmy do placu z pierwszą kolejką, by stamtąd zejść jeszcze niżej.

Boczne przejścia

Uliczka prowadząca do murów miejskich

Swój spacer po starym mieście zakończyliśmy przy Porta Sam Giacomo i murach miejskich Cinta Muraria di Bergamo. Przeszliśmy przez bramę i siedząc na murku z jednej strony podziwialiśmy widok na mury miejskie i stare kamienice, a z drugiej na nowe miasto i sady w dole. To miejsce podobało mi się najbardziej z całego Bergamo, ale to pewnie dlatego że uwielbiam piękne widoki i otwartą przestrzeń. Do tego jeszcze słońce dotrzymujące towarzystwa :)

Porta San Giacomo

Przejście przy Porta San Giacomo

Przejście z bliska

Widok na mury miejskie

Mury miejskie

Widok na dolne miasto

Porta San Giacomo to dobre miejsce na ostatni punkt zwiedzania Citta Alta w Bergamo, ponieważ tuż przy bramie znajduje się przystanek autobusowy. Z niego właśnie odjechaliśmy na lotnisko, by udać się do naszego punktu docelowego, czyli Mediolanu.

Przystanek autobusowy przy Porta S. Giacomo

Moim zdaniem Bergamo to cel idealny na jednodniowy wypad, jak i obowiązkowa atrakcja podczas podróży do Mediolanu. Jeśli kiedyś będziecie mieli okazję je odwiedzić – nie zastanawiajcie się! Dajcie znać, co urzekło Was najbardziej w Bergamo :)

Agata Stachowska

Pasjonatka podróży i dobrego jedzenia. Choć sercem bardziej na zachodzie, to w wyprawach zawsze towarzyszy jej radziecki cud fotografii. Uważa, że dane miejsce i kulturę warto poznać od strony kulinarnej - w końcu przez żołądek do serca.
OBSERWUJ NAS Facebookinstagram
UDOSTĘPNIJ Facebooktwittergoogle_plus
  • Byliśmy w Bergamo przelotem i pamiętam jak żałowaliśmy, że nie możemy sobie pozwolić na zwiedzanie, tylko na szybkie dotarcie na pociąg.

• Wojciech Mura

Nie słyszałem o tym mieście, ale Twój wpis, zdecydowanie namówił mnie na wizytę! ;) Serdeczności i czekam na kolejne!

• Wygląda bardzo zachęcająco. W Bergamo jeszcze nie byłam, w zeszłym roku zrobiłam sobie wycieczkę po Włoszech ale akurat tam nie dotarłam

• Dee Lukasik

Byłam w Bergamo wiele lat temu i teraz bardzo miło było pooglądać u ciebie miejsca, które zostały w moim sercu. Pamietam, że w Bergamo jedliśmy najlepsze lody pod słońcem.

• spadłaś mi z nieba! moj znajomy jedzie właśnie na weekend do Bergamo i Milanu, podsyłam Twoj wpis dalej! :-D